paulensookie.reismee.nl

Fly Emirates

Na een hectisch jaar is het eindelijk zover: we gaan op reis. Op naar Dubai! Sook's ouders en Piet Hein zwaaien ons uit op Schiphol en vanaf hier vliegen we naar Istanbul. Tijdens deze tussenstop wordt onze 'vakantie' officieel ingeluid met een welverdiende halve liter Efes. Later op de avond vliegen we door naar Dubai. Het Syrische luchtruim wordt omzeild door de piloot. Of dit iets heeft te maken met het feit dat we met de Turkse maatschappij Pegasus vliegen...

Ook al is het nog donker; vanuit de lucht zijn de eerste indrukken van Dubai al spectaculair. En wat voelt die warmte - de spreekwoordelijke warme deken - meteen goed zodra we het vliegtuig uitstappen. De vogels vliegen naar het Zuiden, Paul en Sookie naar het Oosten. Een Nederlands paspoort blijkt ook hier weer een makkelijke binnenkomer. Het is vijf uur 's ochtends en we zijn net op tijd voor het ochtendgebed dat galmt door de speakers van de luchthaven.

Dubai is een van de zeven emiraten die gezamenlijk de Verenigde Arabische Emiraten vormen. Een regio die door de aanwezigheid van olie en de ontdekking hiervan een bizarre ontwikkeling heeft doorgemaakt. Door die olie is er geld. Veel geld. Aangezien die olie ook een keer opraakt - daarvan is men zich hier bewust - wil men van Dubai het economische en toeristische centrum maken van het Midden-Oosten. De geografische ligging van Dubai ten opzichte van Europa en Azie is hierbij zeker niet ongunstig.

Dubai is de laatste decennia uitgegroeid van een havenstadje - waar naast vis voornamelijk specerijen, goud en parels werden verhandeld - uitgegroeid tot een gigantische speeltuin voor projectontwikkelaars en mensen met geld. Te veel geld. We verwonderen en verbazen ons over de weelde, de luxe, de prachtige gebouwen en het geronk van Ferrari's dat weerkaatst tegen de strakke gevels. Als ik ooit een studiereis zou moeten organiseren voor bouwkundestudenten zou ik niet twijfelen over de bestemming: Destination Dubai. Zo staat hier het hoogste gebouw ter wereld - de Burj Khalifa- met een hoogte van bijna een kilometer. Ook het Burj Al Arab is niet alleen een van 's werelds meest luxe hotels, maar tevens een architectonisch hoogstandje.

De plannen voor de toekomst zijn nog Grootser dan Groots. Terwijl landinwaarts toch echt zand genoeg ligt, zijn voor de kust van Dubai kunstmatige eilandjes aangelegd die gezamenlijk de wereldkaart moeten voorstellen. Voor een bedrag tussen de 10 en 100 miljoen dollar mag je
je de trotse eigenaar noemen van een hoopje zand dat onderdeel uitmaakt van The World (en dan staat er nog niet eens een palmboom op!). Het is fantastisch en ziek tegelijk dat alles mogelijk is met geld.

In de shopping malls is echt alles te krijgen. In de Carrefour liggen zelfs - hoe toepasselijk - echte Nederlande zandkoekjes in de schappen. Je kan 24 uur per dag shoppen, tussendoor effe gaan skieen en vervolgens Japans, Mexicaans of Italiaans gaan eten in de immense
Food Courts. Bijna alles kan, maar het is allemaal bedacht vanuit de tekentafel. Alles wat we zien, horen of ruiken is aandachtig door een marketing bril bestudeerd.

Dubai heeft gelukkig nog andere kanten. De haven ligt nog vol met Dows - de originele houten boten - die al eeuwen vanuit hier uitvaren van de Oostkust van Afrika tot aan Sri Lanka - en hier proef je nog wat historie. We lopen langs de kade, maar zien geen goud of specerijen. Het zijntegenwoordig vooral Japanse wasmachines, stofzuigers en flatscreen televisie's die met aan elkaar geknoopte touwen (als dat maar goed gaat) in- en uit worden geladen.

Ons hotel ligt in de buurt van de luchthaven. In deze wijk wonen voornamelijk immigranten uit India, Pakistan en Sri Lanka. In de lokale restaurantjes eten we voor een paar euro de meest lekkere curries en smul ik zelfs van een stoofpotje kamelenvlees. In deze restaurants is geen interieurarchitect aan het werk geweest, maar men weet wel hoe men moet koken! Hier kan geen maaltijd uit de shopping mall tegenop.

Al met al maakt het Dubai een interessante bestemming. Ook voor mensen die niet van shoppen houden. Zelfs voor ons is een paar dagen Dubai zeker voor herhaling vatbaar. Ook nieuwsgierig? Fly Emirates!

jan maenen

Het doet inderdaad vreemd aan om midden in de woestijn bij pakweg 45 graden een stad te bouwen, die helemaal voorzien moet zijn van airconditioning. En dan stel je voor is er ook nog een grote overdekte skipiste??
Wat een energie verbrassing. De vraag is: houdt de olie-inkomsten op, wat dan??